UJIAN FORMATIF DAN SUMATIF
2 kategori ujian:
· Ujian rujukan norma
Ø Membandingkan prestasi kumpulan/ individu dengan individu yang lain.
· Ujian rujukan kriteria
Ø Menentukan taraf pencapaian seseorang individu yang dikehendaki dalam sesuatu bidang kemahiran.
Prinsip-prinsip ujian.
- Kesahan-benar-benar tepat/mengukur semua yang sebetulnya hendak diukur
-Kesahan isi-menguji isi kandungan mata pelajaran
-Kesahan gagasan-mempunyai nilai-nilai kemanusiaan dan tingkah laku (kognitif, psikomotor,afektif).
-Kesahan ramalan- soalan yang dikemukakan memandang pada masa hadapan.
-Kebolehpercayaan-pencapaian yang tekal
-Kesahan serentak- pencapaian seseorang dalam sesuatu ujian adalah selaras.
-Keobjektifan- cara pemeriksaan/ memberi markah
-Kebolehtadbiran- dimulakan tepat pada masa, ada pengawas, skrip jawapan.
-Kemudahtafsiran- boleh dinilai (kekuatan& kelemahan calon)
Ujian Formatif
-Mengesan pencapaian murid-kemahiran
-Formal dan tak formal-kuiz, soal jawab
-Masa pendek
-Dijalankan dari semasa ke semasa
-Skop ujian terhad
-Penekanan kepad aspek kognitif, psikomotor, afektif.
-Kesukaran berubah-ubah
-Maklumat perlu direkodkan dan digunakan berterusan.
-Tidak mementingkan aspek tatabahasa (informal)
-Markah tidak penting diberi
*Ujian bulanan termasuk dalam ujian formatif
Ujian Sumatif
-Mengesan pencapaian murid secara keseluruhan
-Dilaksanakan secara formal
-Jangka masa panjang
-Dijalankan pada masa tertentu
-Skop sangat luas
-Soalan tidak terhad (menyeluruh)
-Untuk mengelaskan pelajar
-Adanya pensijilan.
0 comments:
Post a Comment