? ??????????????Basement Glowing? ????? ?? ???Rating: 5.0 (3 Ratings)??0 Grabs Today. 2591 Total Grabs. ??
????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ?????????????????????????Bright Shapes? ????? ?? ???Rating: 4.0 (1 Rating)??0 Grabs Today. 813 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ? BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS ?

Friday, July 10, 2009

PENGERTIAN KONSEP PENGUJIAN, PENTAKSIRAN DAN PENILAIAN

INTERAKSI 1

Konsep Pentaksiran
-Langkah untuk menentukan tahap sejauh mana seseorang memiliki sifat tertentu (Mokhtar Ismail,1985)-tahap, status dan nilai-merangkumi skala, ordinal dan selang-menentukan kedudukan dan pencapaian murid

Konsep pengujian
-satu cara sistematik untuk mengukur perubahan tingkah laku seseorang individu
-alat mengukur paling penting untuk menimbulkan kebolehpercayaan
-mengesan penguasaan dan pencapaian kemajuan pelajar dalam bahasa Melayu.
-alat mengukur/pengukuran pencapaian-kognitif,psikomotor,afektif
-penilaian mestilah bersifat eksplisit (mampu menjawab secara lisan dan menulis)

Tugasan 1:Bezakan pengujian, pentaksiran dan penilaian dari segi kegunaan, bentuk dan proses.
kuliah 26/06/2009Imbasan kembali tentang konsep pentaksiran( kata kunci ialah "suatu proses")

KONSEP PENILAIAN:
-proses pengumpulan maklumat untuk membuat keputusan
-proses membuat analisis
-selepas pengujian dan pentaksiran
-untuk membuat tindakan selanjutnya

Prosedur:
1.Persediaan ujian
2.Pentadbiran
3.Pemeriksaan dan pengukuhan
4.Analisis, interprestasi dan tindakan.


Tugasan:
PERBEZAAN DI ANTARA PENGUJIAN, PENTAKSIRAN DAN PENILAIAN SECARA RINGKAS……

Pengertian:
Pengujian-Proses menentukan perubahan tingkah laku.
Pentaksiran-Proses menentukan peringkat pencapian dan kedudukan di antara pelajar.
Penilaian-Proses membuat analisis dengan mentafsir hasil pengukuran.

Tujuan:
Pengujian-Menentukan pencapaian pelajar dalam sesuatu pembelajaran
Pentaksiran-Membuat perbandingan pencapaian dan kedudukan di antara pelajar dalam penguasaan pembelajaran.
Penilaian-Memberi maklumat mengenai pencapaian pelajar, objektif pelajaran, kaedah mengajara dan kurikulum.

Kegunaan:
Pengujian-Untuk menempatkan pelajar dalam kumpulan yang sesuai.
Pentaksiran-Untuk pengelasan, pensijilan dan menempatkan pelajar dalam jurusan yang sesuai dan untuk penyelidikan.
Penilain-Untuk membaiki rancangan mengajar, kurikulum ,pengesanan punca kelemahan dan membuat ramalan.

Bentuk:
Pengujian-Pemerhatian, ujian lisan dan bertulis.
Pentaksiran-Ujian bertulis dengan gred dan markah.
Penilaian-Jadual / gred berdasarkan teknik perangkaan.

Masa:
Pengujian-Selepas sesuatu atau beberapa pelajaran.
Pentaksiran-Selepas beberapa pelajaran
Penilaian-Sebelum, semasa dan selepas atau beberapa pelajaran

Proses pelaksanan:
Pengujian-Persediaan ujian ,Pentadbiran ,Pemeriksaan
Pentaksiran-Proses pengujian ,Merekod markah / gred
Penilaian-Proses pengukuran ,Proses penganalisisan ,Proses Interprestasi ,Melapor ,Tindakan

0 comments: