INTERAKSI 4 (17 JULAI 2009)
Pembinaan soalan objektif dan subjektif (nota kuliah)
Objektif.
· Item respon tetap
· Mamilih satu jawapan daripada beberapa jawapan
· Mengandungi pokok soalan dan beberapa pilihan jawapan.
Jenis-jenis item
· Betul salah
o Cth: adakah ikan paus sejenis haiwan mamalia?
· Padanan
o Mempunyai dua kumpulan (mesti berkaitan)
Teknin jawapan: pilih jawapan dengan memadankan onjek yang berkaitan
· Aneka pilihan
o Mengandungi satu pokok soalan yang mengandungi pilihan jawapan.
o Pokok soalan boleh berbentuk ayat lengkap dan kenyataan dengan beberapa piliha jawapan.
o Harus mempunyai pokok soalan yang jelas dan pengganggu(hampir sama jawapan).
Jenis-jenis
· Berbentuk soalan
· Ayat tidak lengkap
· Cantuman
· Urutan
· Negative
· Mengelaskan (mengandungi 2 kumpulan objek/pilihan yang berkaitan)
Subjektif
· Tindak balas terhad
· Memerlukan calon menjawab dengan jawapan pendek
· Calon boleh jawab dalam satu frasa/ ayat (ikut perkataan)
Kata kunci
· Apakah, berikan, nyatakan, senaraikan, takrifkan, dll.
Nota sampingan
SOALAN OBJEKTIF DAN SUBJEKTIFSOALAN OBJEKTIF
.Perlukan pelajar menulis atau memilih 1 jawapan yang betul atau paling baik.
· Dibentuk daripada beberapa bentuk item objektif yang boleh diperiksa secara objektif.
Contoh ujian objektif :
i. Item jawapan pendek
ii. Item jenis padanan
iii. Item jenis aneka pilihan
iv. Kloz
· Item objektif terbahagi kepada 2 :
a) Item respon bebas (sumbangan)
b) Item respon tetap (objektif pilihan)
- Item aneka pilihan
- Salaptor
A] Item respon bebas (sumbangan)
- Perlukan calon teliti soalan dan tulis jawapan sendiri pada ruang yg disediakan.
- Biasanya jawapan ditulis dihujung soalan / dalam kotak yang disediakan.
B] item respon tetap (objektif pilihan)
- Perlukan pelajar pilih jawapan yang paling betul / tepat. Jawapan mungkin dipilih daripada 2 atau lebih pilihan
- Bilangan padanan tidak terlalu banyak.
i. Item aneka pilihan
Ø Tergolong dalam item tetap kerana memberikan tindak balas terbatas.
Ø Jenis2 item aneka pilihan :
a) Berbentuk soalan
b) Pokok soalan berbentuk ayat tidak lengkap
c) Jenis jawapan terbaik
d) Analogi
e) Antonim
f) Jenis negatif
g) Mengisi tempat kosong
h) Jenis cantuman
i) Teknik kloz
Ø terdiri daripada 3 bahagian :
i. Stimulus (rangsangan)-bahagian soalan yang mengandungi maklumat khusus di mana soalan itu didasarkan.
ii. Stam bahagian soalan yang mengandungi tugasan dan berbentuk ayat, ayat tidak lengkap atau soalan.
iii. Jawapan pilihan-Bahagian soalan yg biasanya berbentuk angka, simbol, frasa, gambar rajah, jadual dll.
SOALAN SUBJEKTIF
Def : satu pernyataan bersifat pertanyaan dalam instrumen pentaksiran untuk menguji pengetahuan, pengalaman dan kemahiran.
Terbahagi kpd 2 jenis :
a) Struktur
b) Esei
A] Struktur
Disusun dan diatur secara sistematik
Terbentuk daripada 1 atau 2 bahagian – jawapan ada beberapa patah perkataan.
B] Esei
Gerak balas dalam tulisan dengan guna perkataan sendiri
Boleh ukur peringkat kognitif yg tinggi
Tindak balas yang diberikan bersifat subjektif dan hanya berbeza dari segi mutu atau merit.
- Prinsip
i. Perlu semak sukatan pelajaran sebelum soalan dihasilkan.
ii. Arahan mesti jelas
iii. Soalan ditulis secara padat dan jelas
-Jenis2 soalan esei :
a) Item tindak balas terhad (TBT)
- Membataskan isi dan bentuk tindak balas
- Dihadkan kepada had dan topik tertentu
- Berupaya mengukur aras kognitif
b) Item tindak balas lanjutan (TBL)
- Memerlukan pelajar berfikir dgn lebih lagi
Saturday, July 18, 2009
INTERAKSI 4 SOALAN OBJEKTIF DAN SUBJEKTIF
Posted by DeeLa at Saturday, July 18, 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment